You are here
Home > Okategoriserade > Radio som musikkmedium

Radio som musikkmedium

I våre dager er det en nokså vanlig, men samtidig feilaktig oppfatning at radioen er et utrydningstruet og døende medium. På samme som andre nedgangsprofetiske røster har ymtet frempå og feilaktig spådd at rock «n» roll-sjangeren sin storhetstid er over, har radioen som massemedium blitt utsatt for tilsvarende sjikane. Det er slettes ikke uvanlig at forståsegpåere kommer med slike mer eller mindre substansløse profetier.

Ingen grunn til bekymring

Til og med SSB har vært på banen og gitt disse spådommene vann på møllen, og da FM-nettet forsvant i 2017, ble mange urolige. Men til glede for landets radioelskere er oppfatningen en helt annen innenfor radiobransjen. Der hevdes det at SSB ikke har tatt stilling til alle måtene radio brukes på, og radiobransjen, som bruker mer nøyaktige PPM-målinger, hevder at utviklingen fortsatt er positiv.

I vår digitale alder skjer det stadige teknologiske forandringer, og flere ting blir konsekvent spådd nord og ned. Samtidig er nettbutikker i oppsving, og bedrifter som https://www.teknikkdeler.no/ gjør det veldig bra, mens ikke-digitale medier sliter. For eksempel er papiraviser i nedgang, ettersom digitale aviser er lettere tilgjengelig og oppdateres hele tiden. I følge radiobransjen kan ikke det samme sies om radio, som fremdeles nyter popularitet selv blant unge.

Musikk på radio

Selv om vi i dag stort sett har enkel tilgang til den musikken vi måtte foretrekke, er det fortsatt en spesiell opplevelse å høre favorittartistene våre på radio. Det er dessuten fortsatt populært å ringe inn til populære radiokanaler for å be om ønskelåter. Når vi er ute og kjører bil, og en av yndlingslåtene våre spilles av fra en av landets mange kanaler, har vi en tendens til å skru opp lyden og nyte låten fra første til siste strofe. Samtidig vet vi utmerket godt at vi har enkel tilgang til samme sang fra for eksempel spillelisten vår på Spotify, men vi setter gjerne mer pris på en god låt når den dukker opp på radio.

Dette er fordi vi vet at låten kun spilles av her og nå, og at det mest sannsynlig er lenge til den kommer igjen. Sanger vi har ubegrenset tilgang til har vi lett for å ta for gitt, og derfor er opplevelsen av å høre sanger på radio en helt annen. Vi benytter oss fortsatt av radio når vi gjør andre ting, som for eksempel husarbeid. Gjøremål som ellers kan være kjedelige og langtekkelige blir mindre bedrøvelige når vi venter på at neste låt skal annonseres, og vi har null formening om hvilken låt som blir den neste. En slik uforutsigbarhet får vi ikke like lett av våre egne spillelister, og selv nye artister i dag får sine store gjennombrudd ved hjelp av at sangene deres spilles på radio.

Radioens venner har, i likhet med rockesjangeren, neppe noen grunn til bekymring. Radio har i stor grad kommet for å bli!

Legg att eit svar

Top